Menu

De 10 trænerbud

Vi mener, at de ti trænerbud som er udarbejdet af DBU er gode grundsten i trænergerningen.

1. At have udarbejdet et træningsprogram Børnene har krav på en forberedt træner.
2. Al træning foregår med bold Mange boldberøringer styrker indlæringen af tekniske færdigheder.
3. At der er én bold til rådighed pr. spiller Til brug for blandt andet jonglering og boldkontrol, drible- og fintetræning.
4. At spilleren er i centrum

Hvert enkelt barn udvikler sig forskelligt, og alle børn har krav på et træningsprogram, der stimulerer og udvikler barnet teknisk, psykisk og socialt.

Et undervisningsprincip som vis-forklar-vis kan være fordelagtigt.

5. At der spilles på små områder Små fodboldben skal spille fodbold, ikke løbe fodbold.
6. At træningen foregår i mindre grupper Spil ikke mere end 6-10 børn i samme spil. Brug
meget gerne stationstræning. Reducer køen for at øge koncentrationen.
7. At sikre mange boldberøringer Den bedste måde at udvikle spillerens tekniske færdigheder på er at have så mange boldberøringer som muligt.
8. At forældrene har mulighed for at hjælpe til i træningen Ofte overværer mange forældre deres børns træning. For mange trænere kan det være en stor hjælp at lade et par forældre stå for et par øvelser, når der praktiseres stationstræning.
9. At udvikle spilintelligens Stiller åbne spørgsmål, og lader spillerne finde svarene på banen. Mange voksne forsøger i bedste hensigt at vejlede børnene, men hvis børnene skal have en chance for at udvikle deres egen sans for spil- og rumopfattelse, bør såvel trænere som forældre undgå at råbe løsninger til børnene. Det kan sammenlignes med klasselokalet, hvor læreren vejleder i stavning, matematik med mere, men lader børnene selv finde løsningerne.
10. At der er god stemning Børnene føler sig trygge i et godt miljø, hvor der er plads til masser af fejltagelser og vildskud, men absolut ikke til mobning.